اقتصاد رفتاری در کسب و کار
Behavioral Economics
اقتصاد رفتاری شاخهای از علم اقتصاد است که روانشناسی انسان را با مدلهای اقتصادی ترکیب میکند تا توضیح دهد که چرا افراد همیشه طبق پیشفرضهای منطقی اقتصاد کلاسیک تصمیم نمیگیرند. این دانش کاربردهای گستردهای در بازاریابی، قیمتگذاری و طراحی محصول در کسبوکارها دارد.
۱. مبانی و مفاهیم اصلی
۱ اقتصاد رفتاری (BE) چیست؟ مطالعه تأثیر عوامل روانشناختی، شناختی، عاطفی و اجتماعی بر تصمیمگیری اقتصادی افراد و نهادها.
۲ تفاوت اصلی BE با اقتصاد کلاسیک چیست؟ اقتصاد کلاسیک فرض میکند انسانها منطقی (Rational) عمل میکنند، در حالی که BE نشان میدهد انسانها محدوداً منطقی (Bounded Rationality) هستند.
۳ محدودیت منطقی (Bounded Rationality) به چه معناست؟ توانایی تصمیمگیری افراد توسط محدودیتهای اطلاعاتی، شناختی و زمانی محدود شده است.
۴ «سوگیری شناختی» (Cognitive Bias) چیست؟ خطاهای سیستماتیک در تفکر که اغلب منجر به انحراف از یک قضاوت خوب و منطقی میشود.
۵ «تجربهگرایی» (Heuristics) چیست؟ میانبرهای ذهنی و قواعد سرانگشتی که افراد برای تصمیمگیری سریع و آسان استفاده میکنند.
۶ «نظریه چشمانداز» (Prospect Theory) چیست؟ نظریهای که توصیف میکند افراد سود و زیان را به صورت نامتقارن ارزیابی میکنند و زیانها برایشان دردناکتر از لذت سودهای مشابه است.
جهت تهیه جزوه کامل با ما در تماس باشید
09015034353